«I came to “Paint” following my human instincts, both brutish and sublime (the instincts of the viewer and the artist and a need for esthetic pleasure). All my love for the art of the 19th / early 20th centuries accumulated here. My choice of the inspiring artists was determined by long-standing affection for their creations. Then I became interested in the sources of inspiration from both sides – the artist and the model, intertwining, opposing, conflicting and working for each other. Immersing into scrutiny of the artist-model interaction, you unexpectedly get new information about yourself. You unpack your inner demons. It is amazing to observe the transformation of your creative, exploratory energy into sexual and vice versa. I allowed myself to undress in front of the camera for the first time. Or, to be more precise — I allowed my characters to do that, and through them — myself. When it comes to art, natural emancipation replaces social shyness. The secret desire for  exposure in public comes to light. And it’s not just physical nudity. This is the release of locked sexual energy. The image of the nude has an ability to penetrate into the subconscious of the viewer when besides the body itself the author shows all the passions, desires and fears of that body. Finally, my quest led me to the topic of the shy artist’s hidden sexuality, expressed through his model. The artist is often shy and bashful, only art allows him to open up. At the same time, it was interesting to combine two techniques, two kinds of art — photography and painting. I used color in order to represent the depth, intimacy and eroticism of the relationship between the artist and the model. There is a lot of color in this series and it plays one of the main roles.»

 

Сайт автора

«Bleek Magazine: И если речь про художника, то насколько ваши работы можно назвать автопортретами, и что определяет ваш выбор – работать в той или иной серии с собственным телом или приглашать других моделей?

Катерина Белкина: Нельзя назвать автопортретами, они ими не являются. Мой выбор – почти всегда работать с собой, пока не надоело. Иногда я делаю паузы, но короткометражные. Так сказать, отвести взгляд. Одна и та же модель – это главный герой или героиня, объединяющий весь комплекс серий. Это дало развитие моему собственному стилю повествования. Мой персональный театр, где я рассказываю зрителю о разных аспектах жизни, и выражаюсь через моих персонажей. Также видение себя в качестве главной модели обусловлен глубоким и точным контактом модели и автора. У социофоба выбор невелик. Это позволяет мне избавить себя от всех трудностей непонимания на этапе съемки, тем самым я выигрываю энергию и время для углубления в данную тему, изучения ее и более точной передачи идеи. Минус также имеется. Это, прежде всего, некоторая закрытость, отсутствие связи с миром. Но он же – и плюс. Потому что на самом деле мне не нужен никто для творчества, кроме моей семьи. И неясно, хорошо ли это.»

Интервью.